Friday, October 23, 2009

tanda-tanda orng yang berjaya melawan syaitan

Terdapat beberapa tanda yg jelas pada org yg berjaya melepasi pelbagai perangkap iblis dan mempunyai hubungan rapat dengan Allah. Orang seperti ini memiliki ciri-ciri berikut:

1. Dia segera jatuh cinta kepada solat. Dia berasa senang melaksanakan solat fardhu dan solat sunat. Dia tidak lagi melaksanakan solat itu sebagai satu kewajipan. Sebaliknya, dia menganggap solat sebagai keperluan hidup yang utama sama seperti makan dan minum. Hatinya mampu mengendalikan kehidupan dgn baik dan dia suka pada kebenaran. Telinga dan matanya tidak lagi tertarik kpd perkara2 yg tidak penting, gossip, fitnah, dan perkara2 yg tercela. Malah hal2 seumpama itu drasakan mengotorkan hatinya.

2. Pada suatu ketika dalam kehidupannya, Allah membiarkannya hidup sendirian. Allah mengunci tangan, mulut, kaki, akal dan perasaan insan-insan yg mengenalinya termasuk insan-insan yg dekat dengannya seperti keluarga dan saudaranya. Mereka semua tidak mahu menolong dan membahagiakan dirinya, walaupun hanya sekadar mengucapkan terima kasih atas kebaikan yg dia berikan kpd mereka. Namun dalam keadaan seperti itu, dia tidak kecewa dan sedih kerana dia tahu Allah menginginkannya bergantung hanya pada Tuhannya.

3. Dia berasa sedih dan kesian terhadap orang sekelilingnya yang leka dengan phiasan dunia, bgelumang dgn dosa, tpengaruh dgn keasyikan dunia tanpa sempadan, lalai dgn gossip dan fitnah. Dia tidak berdendam atau menyimpan rasa marah kpd org yg menganiaya dirinya, malah wujud rasa kesian dan sayang kpd si penganiaya itu dan berdoa agar mereka sama2 mdapat rahmat dan hidyah Allah. Kasih sayangnya mbuatkan dia terus berusaha mngajak mereka semua mengikuti jalan yg lurus sepertinya. Mengajak mereka ‘u-turn’ semula drp laluan yg sesat ke laluan yg benar. Tetapi tidak semua dapat celik dan menerima ajakannya kecuali mrk yg dberi hidayah Allah. Dia tidak putus asa. Pada masa yg sama, ada juga orang yg ingin mdekatinya dan ingin bsahabat dengannya sedangkan dia tidak pernah mengenali orang itu.

4. Apabila dia melihat hamba Allah yg mengalami kecacatan fizikal atau mental, dia dapat merasakan penderitaan mereka, lalu berdoa kepada Allah, “Ya Allah, dia adalah makhluk ciptaannu. Curahkanlah rahmat dan kasih sayangMu kepadanya. Limpahkanlah kasih sayangMu padanya. Berilah kemudahan kpdnya. Aku tidak mampu mlihat penderitaannya.” Apabila seorang pengemis mendekatinya, dia bsyukur kpd Allah krn Allah mgerakkan hambanya itu untuk dating kepadanya. Dengan itu, dia dapat peluang beroleh kebaikan dgn mbantu pengemis itu.

5. Dia tidak kagum kpd rakan dan saudara yg memiliki harta yg mlimpah dan darjat yg tinggi. Hatinya tenteram bersama zikir dan tasbih kpd Tuhan. Apabila dia melihat keindahan panorama alam ciptaan Allah termasuklah makhluk2 Allah yg cantik jelita, gagah dan bwibawa, tdetik dalam hatinya, Allah lah yg mciptakan semua kehebatan itu. Dia berasa bahagia bersama Allah sehingga dia tidak lagi mengagumi makhluk ciptaan Allah....


No comments:

Post a Comment